En checklista inför förändringar syftar till att förutse eventuella konsekvenser i verksamheten. Arbetsgivaren är den som har huvudansvaret för arbetsmiljön.

Arbets­miljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete beskriver hur arbetsgivaren ska gå tillväga för att uppfylla sitt ansvar. Det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär att arbetsgivaren arbetar förebyggande, något som ger ökad hälsa och säkerhet och spar pengar i organisationen. Att ta reda på vilka arbetsmiljörisker en förändring i verk­samheten kan innebära, är lönsamt genom att riskerna kan åtgärdas i tid.

Så här säger Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbets­miljöarbete: ”När ändringar i verksamheten planeras, skall arbetsgivaren bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas”.

Några vanliga områden att ha med

  • Konkretisera den planerade ändringen
  • Gör risk bedömningen
  • Åtgärda

Det är viktigt att precisera och kartlägga vad exakt består ändringar av, var kommer det genomföras och vilka arbetstagare och grupper omfattas.

Bedömningen kan behöva göras både på grupp- och individnivå. Den ska omfatta såväl fysiska som sociala och psykologiska risker.

Åtgärderna behöver även omfatta frågeställningar som vilka, när och vem skall genomföra åtgärderna innan beslut och genomförande av förändring bör ske.

Tänk på att arbetstagare, skyddsombud och elevskyddsombud ska ges möjlighet att medverka när riskbedömning och handlingsplan görs.

Ett gott råd är att ta tag i dessa frågor så tidigt som möjligt för ökad framgång inför en förändring. Om ni vill ha hjälpa med att göra riskbedömning och ta fram handlingsplan, hör gärna av er till mig så berättar jag mer. Några exempel på HR dokument som jag kan hjälpa er med. Hittar ni inte det ni söker, så hör bara av er så fixar jag det.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Ta del av vår HR guide

I vår HR Guide, har vi samlat några praktiska tips och strategier som kan underlätta för att skapa ett hållbart arbetsliv och framgångsrikt företag genom HR.
TIPS

Hej!

Vad kul att du än intresserad av att komma i kontakt. Lämna dina uppgifter nedan så hör jag av mig.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Hämta HR Guiden

Ta del av vår HR Guide –”Hållbar HR”, kommer du få tips på hur du på ett effektivt, hållbart och lönsamt sätt kan:

  • Lägga grunden till en god arbetsmiljö
  • Stärka och utveckla kompetens
  • Öka ditt interna och externa arbetsgivarvarumärke
Hållbar HR