Arbetsgivare har en laglig skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt lag om arbetslöshetsförsäkring. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Ett arbetsgivarintyg är ett bevis för att en anställd har arbetat hos arbetsgivaren under en viss anställningstid. Den anställde begär ett arbetsgivarintyg från arbetsgivaren. Arbetsgivaren lämnar då intyget till den anställde som får godkänna uppgifterna och därefter lämna det till arbetslöshetskassan.

Några tips på områden att ta med:

  • Anställningsform
  • Omfattning
  • Anledning till att anställning upphör
  • Lön
  • Arbetsuppgifter

Ett gott råd är att ta tag i dessa frågor så tidigt som möjligt för ökad framgång. Om ni vill ha hjälp med att ta fram just ert HR dokument, hör av er så berättar jag gärna mer.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Ta del av vår HR guide

I vår HR Guide, har vi samlat några praktiska tips och strategier som kan underlätta för att skapa ett hållbart arbetsliv och framgångsrikt företag genom HR.
TIPS

Hej!

Vad kul att du än intresserad av att komma i kontakt. Lämna dina uppgifter nedan så hör jag av mig.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Hämta HR Guiden

Ta del av vår HR Guide –”Hållbar HR”, kommer du få tips på hur du på ett effektivt, hållbart och lönsamt sätt kan:

  • Lägga grunden till en god arbetsmiljö
  • Stärka och utveckla kompetens
  • Öka ditt interna och externa arbetsgivarvarumärke
Hållbar HR