Att rekrytera är oftast ett positivt tecken på tillväxt för verksamheter. När det uppstår ett kompetensbehov, bör företag analysera hur man på bästa sätt kan tillgodose behovet av ny kompetens. Det kanske inte alltid är en rekrytering som är den bästa lösningen.

Det finns många frågor att ta ställning till innan man bör påbörja en rekrytering. En rekrytering är kostsamt såväl i tid som i pengar. En felrekrytering kan vara mycket dyrbar. Dessutom, består en rekryteringsprocess av många olika delar och kritiska moment att hantera. Genom att använda en checklista kan ni underlätta planeringen, och samtidigt öka förutsättningarna till en framgångsrik rekrytering.

Några tips på saker att ta med i checklistan inför rekrytering:

  • Behovsanalys
  • Kravprofil
  • Tidsätt hela rekryteringsprocessen
  • Anställningserbjudande
  • Annonseringskanaler
  • Former för intervjuer
  • Referenstagning

Ett gott råd är att ta tag i dessa frågor så tidigt som möjligt för ökad framgång. Om ni vill ha hjälp med att ta fram just ert HR dokument, hör av er så berättar jag gärna mer.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Ta del av vår HR guide

I vår HR Guide, har vi samlat några praktiska tips och strategier som kan underlätta för att skapa ett hållbart arbetsliv och framgångsrikt företag genom HR.
TIPS

Hej!

Vad kul att du än intresserad av att komma i kontakt. Lämna dina uppgifter nedan så hör jag av mig.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Hämta HR Guiden

Ta del av vår HR Guide –”Hållbar HR”, kommer du få tips på hur du på ett effektivt, hållbart och lönsamt sätt kan:

  • Lägga grunden till en god arbetsmiljö
  • Stärka och utveckla kompetens
  • Öka ditt interna och externa arbetsgivarvarumärke
Hållbar HR