Arbetsgivarens har huvudansvar för arbetsmiljön men uppgifter för att utföra de olika aktiviteterna kan fördelas i organisationen. . En uppgiftsfördelning hjälper till att få ökad detaljkunskapen om alla delar av verksamheten. Tänk på att det är uppgifter som fördelas och inte det juridiska ansvaret. De som får uppgifter, vilket kan vara till en eller flera företrädare, ska ha nödvändiga resurser, befogenheter och kunskap för uppdraget, t ex i form av tid, pengar och möjlighet att fatta vissa beslut.

En genomtänkt och noga genomförd uppgiftsfördelning gör arbetsmiljöarbetet mer effektivt. Uppgiftsfördelning kan också användas som ett redskap för att göra fler arbetstagare delaktiga i arbetsmiljöarbetet och i företagets utveckling

Uppgiftsfördelningen ska dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten. Men det finns all anledning att göra fördelningen på papper även i mindre företag.

Några tips på områden att ta med i en uppgiftsfördelning

  • Konkreta arbetsuppgifter för respektive chefer, medarbetare och roller i arbetsmiljöarbetet
  • Konkretisera hur arbetsmiljöpolicyn kommer att realiseras
  • Konkretisera rutiner och mål för arbetsmiljöarbetet
  • vem uppgifterna övergår vid sjukdom, semester och annan längre frånvaro.

Ett gott råd är att ta tag i dessa frågor så tidigt som möjligt för ökad framgång Om ni vill ha hjälp med att ta fram just ert HR dokument, hör av er så berättar jag gärna mer.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Ta del av vår HR guide

I vår HR Guide, har vi samlat några praktiska tips och strategier som kan underlätta för att skapa ett hållbart arbetsliv och framgångsrikt företag genom HR.
TIPS

Hej!

Vad kul att du än intresserad av att komma i kontakt. Lämna dina uppgifter nedan så hör jag av mig.

HR-konsult Annika Malm
Annika Malm (Beteendevetare, Diplomerad HR Business Partner)

Hämta HR Guiden

Ta del av vår HR Guide –”Hållbar HR”, kommer du få tips på hur du på ett effektivt, hållbart och lönsamt sätt kan:

  • Lägga grunden till en god arbetsmiljö
  • Stärka och utveckla kompetens
  • Öka ditt interna och externa arbetsgivarvarumärke
Hållbar HR